Klubben ble stiftet i 1928, og Idd Sportsklubb ble dannet i 2002 etter sammenslåing av klubbene Aspedammen IL og Paulsbo IL.

Hovedaktiviteten i klubben er fotball fra 5 år og oppover, og barneidrettsskole fra 3 til 6 år. Her er sosialt samvar og idrettsglede i fokus. I tillegg arrangerer Idd Sportsklubb Monolittløpet & Monolittstafetten, Stenhoggerrittet og Ørsjødilten.

Klubben har eget klubbhus, gressbane, tennisbane, lysløype og terreng-rundbane sykkel på Nyborg Aspedammen, samt gressbane og lysløype på Prestebakke. Klubben disponerer også kunstgressbanen på Risum, og det er der hovedtreningene for fotballen er. På Risum er det også oppført ett nytt bygg som inneholder kiosk og møterom, som ligger flott til i mellom 2 tribuner med plass til 180 publikumere.

SAMHOLD – TRYGGHET - STOLTHET